MENU

ACTUEEL

Bedevaart Israël dag 8 en 9: Naar Eliat en de Sinaï-woestijn

12 november 2019

Dag 8: De Dode en de Rode Zee

We verlaten Jeruzalem en zwaaien nog eenmaal naar de stad. Moge deze stad eens de vrede brengen voor heel de wereld. Onze eerste bestemming deze dag is de Dode Zee. Voordat we daar aankomen, maken we eerst een tussenstop voor de eucharistieviering nabij een bedoeïenen-dorpje. We vieren de mis met een weids uitzicht op de woestijn. Iedereen ervaart op deze plek een gevoel van eenheid met het / de Oneindige. Na de mis staan we al snel weer met de voeten op de grond als de bedoeïenen hun handelswaar aanbieden.

Drijven in de Dode Zee

Bij de Dode Zee kleden wij ons om en gaan we langzaam het water in om te ervaren hoe het is om te drijven in het zoute water. Sommigen nemen ook een modderbad. Onze gids merkt op dat de Dode Zee per jaar een meter daalt. Een zorgwekkende ontwikkeling! Na de Dode Zee vervolgen we onze reis naar de Masada. Een kabelbaan brengt ons naar boven. Hier bouwde Herodes de Grote (73-4 v. Chr.) een enorm paleis voor hemzelf en zijn familie. De ruïnes geven ons een goede indruk van het geheel. Masada staat vooral bekend om de Joodse Oorlog (66-73 na Chr.). Het laatste joodse verzet tegen de Romeinse bezetting is hier op bloedige wijze gebroken.

Onze gids Aehab (in wit T-shirt, met pet en zonnebril) geeft tekst en uitleg op de Masada

Het wordt snel donker en we reizen door naar Eilat aan de Rode Zee. Onderweg nemen we afscheid van onze gids Aehab. Hij is, zoals hij zelf zegt, een katholieke Arabier uit Israël. Aehab is getrouwd met een Nederlandse en spreekt daardoor goed Nederlands.

Dag 9: Sinaï

Na een kort verblijf in Eilat stappen we in de bus voor de reis naar de Sinaï-woestijn in Egypte. De grensovergang, waarbij maar liefst vijf keer je paspoort wordt gecontroleerd, is een hele onderneming. Met de nodige stempels en kaartjes staan we eindelijk in Egypte. Daar wacht een nieuwe bus op ons. Met twee gidsen en een bewaker vertrekken we naar het hotel nabij de berg Horeb, de berg waarop Mozes de Wet van God ontving.

Het hotel is een klein dorpje met een zwembad en een pleintje. Aan dat pleintje is een bedoeïenentent en daar vieren we de eucharistie. Pastoor Tjeerd verwijst naar de bijzondere plek waar we nu zijn. Aan het einde van de mis leest hij de Tien Geboden uit het bijbelboek Exodus. Na het eten gaat iedereen naar hun kamer, want vannacht gaat om 1 uur de wekker voor de tocht naar de top van de berg Horeb. We verheugen ons op de zonsopkomst. Die moet adembenemend zijn!

Diaken Franck Baggen

8 november 2019
Bedevaart Israël dag 1-3: Nazareth-Berg Tabor-Meer van Tiberias
6 november 2019
laad meer artikelen artikelen aan het laden geen nieuwe artikelen