MENU

ACTUEEL

Bedevaart Israël dag 6 en 7: De Olijfberg en Jeruzalem

11 november 2019

Dag 6: Van de Olijfberg naar de Heilig Grafkerk

Ons hotel in Jeruzalem is prima. We hebben goede kamers en uitgebreid eten. Dat laatste geldt overigens voor alle plaatsen waar we aan tafel gaan! Na het ontbijt vertrekken we naar de top van de Olijfberg. Op deze berg, van waaraf je een prachtig uitzicht hebt op de stad, verbleef Jezus geregeld. Hij heeft er zijn leerlingen het Onze Vader geleerd; Hij heeft in de Hof van Getsémane gebeden tot zijn hemelse Vader (Joh. 17); Hij heeft er geweend over het lot van Jeruzalem (Luc. 17, 39-42); Hij is er door Judas verraden; én Hij is er ten hemel gevaren. Op al die plekken is een kerk gebouwd en die hebben we uiteraard bezocht. Pastoor Tjeerd leest er de betreffende Bijbelpassages.

Pastoor Tjeerd leest uit de Bijbel bij de Kerk van de Doodstrijd, de plek waar Jezus door Judas werd verraden.

Aan de voet van de Olijfberg staat de bus gereed om ons naar de binnenstad te brengen. Via de Damascuspoort lopen we de Arabische wijk binnen. Hier krioelt het van de mensen! Regelmatig loopt het letterlijk vast. Er is blijkbaar een islamitisch feest gaande. We lopen even binnen bij het Oostenrijkse Hospice, een oase van rust in de drukke binnenstad. Na een korte stop vervolgen we onze weg naar de St. Annakerk, een kerk die nog gebouwd is door de kruisvaarders. In één van de kapellen rondom de kerk vieren we de eucharistie. Vanwege de prachtige akoestiek van de St. Annakerk kunnen we het niet laten om er enkele liederen te zingen.

Onder de straten van Jeruzalem, op het niveau van het Jeruzalem uit de tijd van Jezus, bidden we de eerste twaalf staties van de kruisweg.

Het plan is om de kruisweg (Via Dolorosa) te lopen door de smalle en drukke steegjes van de oude binnenstad. Echter, vanwege de drukte hebben we onze plannen aangepast. Op de plaats waar Jezus door Pilatus werd veroordeeld kunnen we via een speciale toegang afdalen tot het niveau van het Jeruzalem uit de tijd van Jezus. Hier is een stukje originele bestrating bewaard gebleven waarover Jezus gelopen kan hebben. We bidden er de eerste twaalf staties van de kruisweg, waarna we in stilte door de drukte van de stad naar de Heilig Grafkerk lopen. Op het plein voor de kerk bidden we de laatste twee staties van de kruisweg. Het is een waardige bekroning op een bijzondere dag.

Bij de ingang van de Heilig Grafkerk

Dag 7: De “Bovenzaal”

Vandaag hebben we een rustige dag. ‘s Morgens bezoeken we de Cenacle, de “Bovenzaal”, waar Jezus met zijn leerlingen het Laatste Avondmaal vierde. Op een steenworp daar vandaan vieren we de eucharistie in een mooi kerkje van de franciscanen. Niet eerder hebben we de eucharistie gevierd zo dichtbij de plek waar Jezus de eucharistie heeft ingesteld. Aan het begin van de mis zegt pastoor Tjeerd: het is vandaag zondag. Dat zouden we bijna vergeten, want hier in Israël is de zaterdag, de sabbatdag, de vrije dag.

De middag is vrij en de groep valt uiteen. Sommigen kiezen ervoor om Yad Vashem te bezoeken, het holocaustmuseum. Anderen nemen een kijkje in het Israël-museum of bewonderen de glas-in-lood vensters van Chagall in de synagoge van het Hadassah-ziekenhuis. Enkelen lopen nog eens de oude stad in. We treffen elkaar weer bij het avondeten in het hotel. Morgen verruilen we Jeruzalem voor Eilat aan de Rode Zee. Onderweg zullen we enkele stops maken, waaronder bij de Dode Zee.

Diaken Franck Baggen

8 november 2019
Bedevaart Israël dag 1-3: Nazareth-Berg Tabor-Meer van Tiberias
6 november 2019
laad meer artikelen artikelen aan het laden geen nieuwe artikelen