Op 30 juni vond de jaarlijkse processie van het Heilig Hout plaats

14 juni 2024

Op zondag 30 juni trok weer de jaarlijkse processie met het Heilig Hout door de binnenstad van Dordrecht. Het is een mooie traditie die sinds 2013 weer vorm heeft gekregen. Er worden in de processie twee splinters van het executiekruis van Christus rondgedragen. Het startpunt is steevast de Grote Kerk, alwaar de splinters in de Middeleeuwen werden vereerd. Het eindpunt vormt de Antoniuskerk waar de reliekhouder met de splinters na de processie teruggebracht wordt naar een eigen rustaltaar achter in de kerk.

In de Grote Kerk was er een korte gebedsviering, waarna de processie startte. Deze deed onderweg de Trinitatiskapel en de Wilhelminakerk aan, alvorens het Heilig Hout weer naar de Antoniuskerk werd gebracht. Naast pastor Sander Verschuur en diaken Iwan Osseweijer liepen ook de predikant van de Grote Kerk en de pastoor van de Oud-katholieke kerk in de processie mee. Zo heeft de processie een prachtig oecumenisch karakter. In de Antoniuskerk was een kort afsluitend gebedsmoment en een ontmoeting op het kerkplein onder genot van een hapje en een drankje.

De processie wordt elk jaar georganiseerd door de Broederschap van het Heylighe Hout van Dordt, met ondersteuning van de Vrienden van de Broederschap. Elk jaar sluiten zich in de processie ook verschillende broederschappen uit het land aan.

Zie hieronder een korte impressie die gemaakt is door RTV Dordrecht:

Zomerse filmavonden juli en augustus 2024
23 juli 2024