Gregoriaans zingen iets voor u en voor jou?

11 maart 2024

In onze parochie hebben we één koor dat zich heeft toegelegd op de gregoriaanse zang. Deze eeuwenoude traditie, die terug gaat tot de Middeleeuwen, staat enigszins onder druk. We willen graag de enorme rijkdom van deze muziek voor onze parochie behouden en doorgeven aan de volgende generatie. Wij kunnen dit niet zonder zangers en zangeressen die deze muziek een warm hart toedragen.

De gregoriaanse zang is prachtig, en wel om de volgende redenen:

• De muziek kenmerkt een vrije ritmiek; het is niet aan een maatsoort gebonden.
  • Het heeft een zwevende en 'middelpuntzoekende' melodische lijn, stijgend en dalend in een golvende beweging.
  • De muziek is vocaal (alleen zang), maar er is ook orgelbegeleiding.
  • De muziek is zodanig gecomponeerd dat de zeggingskracht van het woord wordt versterkt.
  • Gregoriaans kan zowel door mannen als vrouwen gezongen worden.
  • In het gregoriaanse repertoire zijn de teksten in het Latijn; enkel het Kyrie Eleison (Heer ontferm U) wordt in het Grieks gezongen.

In onze parochie wordt het gregoriaans gezongen in de Antoniuskerk te Dordrecht tijdens de meeste vieringen aldaar. We willen deze zang ook in andere kerken van onze parochie ten beste gaan geven.

Wilt u meer weten over de gregoriaanse zang en het zingen in ons koor Schola Cantorum St. Gregorius? Neem dan contact op met ons parochiesecretariaat. Zij verwijzen u door naar de juiste contactpersoon. Stuur een e-mail naar: secretariaat@katholiekdrechtsteden.nl

Herman Finkers

Een groot ambassadeur van de gregoriaanse zang is de cabaretier Herman Finkers. In een uitzending van Podium Witteman vertelt hij hierover:

Vieringen Goede Week en Pasen 2024
25 maart 2024
De nieuwe Solo Dios is uit! Correctie op pagina 24.
22 maart 2024
10 april relieken heilige Bernadette in kathedraal Rotterdam