De feestdag van Sint Maarten

18 november 2022

Zaterdag 12 november verzamelden kinderen en ouders uit de hele parochie zich in de Verrezen Christuskerk voor het Feest van Sint Maarten. De middag begon met een gebedsviering, waarin pastoraal werker Johnny Tran voorging en waarbij de Kerkuiltjes de muzikale begeleiding verzorgden. Natuurlijk werd ook het Verhaal van Sint Maarten door enkele kerkuilen in toneelspel uitgebeeld. p.w. Johnny sprak over pesten, en dat dat helemaal niet bij Sint Maarten hoorde. Die hielp juist mensen die dat hard nodig hadden en deelde bijvoorbeeld zelfs zijn mantel. Vooral de liedjes zoals “Kom ga mee” en “Heer ik wil een lichtje zijn” werden door iedereen hard meegezongen.

Lampion maken

Na de viering mochten de kinderen een lampion maken met sjablonen en mooie stickers. Er waren meer dan 70 kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 14 jaar, dus een mooie opkomst. Aan alle tafels ontstonden de prachtigste kunstwerkjes.

Barmhartigheid

De ouders kregen ondertussen eerst koffie, thee en een speculaasje en luisterden daarna in de Titus Brandsmakapel naar een inleiding van p.w. Johnny. Die vertelde het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. En na deze inleiding gingen de 30 ouders aan de hand van verschillende vragen met elkaar in gesprek over barmhartigheid. Maar ook kwamen er allerlei ‘weetjes’ over de kerk en ons geloof aan bod. Ouders meldden na afloop dat het fijn was geweest om er met elkaar over te praten: je hoort verschillen en overeenkomsten en je kunt er eens samen over nadenken.

Pannenkoeken

Terwijl de ouders zich vervolgens de soep en broodjes lekker lieten smaken, mochten de kinderen na het maken van de lampionnen genieten van een pannenkoek en een lekker broodje.

Crabbehoven

Toen was het inmiddels donker geworden en gingen de kinderen naar buiten voor een lampionnenoptocht naar het woonzorgcentrum. Bij Crabbehoven hebben de kinderen meerdere liedjes gezongen over Sint Maarten, die in de kerk al enthousiast waren geoefend. Net als Sint Maarten vele eeuwen geleden, zo waren de kinderen nu een lichtpuntje voor de oudere mensen.

Terug bij de Verrezen Christuskerk werden de kinderen door de ouders opgewacht en werd het feest afgesloten met chocomel, speculaasjes en spekjes en natuurlijk het traditionele Sint Maartensvuur. Moe en voldaan ging iedereen rond zeven uur naar huis om de schoen te zetten voor Sinterklaas. Het was een geslaagde dag!

Bekijk hier ook de viering:

Eerste Heilige Communie 7 en 14 april
20 april 2024
De Goede Week voor en door kinderen
22 maart 2024
Schoolkinderen vierden Kerstmis in onze kerken
25 december 2023
Fotoverslag zevende Kerst Sing-in