Speurtocht door de Antoniuskerk voor eerste communicanten en hun ouders

23 maart 2023

Hoi ik ben Fien en ik ga dit jaar de Heilige Communie doen in de Verrezen Christuskerk. Op zaterdag 10 maart heb ik meegedaan aan de speurtocht, samen met mijn moeder. Toen mijn moeder mij vertelde dat we een speurtocht gingen doen, dacht ik: “Oh ja, leuk! Ik vindt speurtochten leuk! ”. De speurtocht was in de Antoniuskerk. Daar was ik nog nooit geweest. De Antoniuskerk is heel groot en oud en leuk. Sommige kinderen werden er een beetje zenuwachtig door. Er waren ook veel andere communicanten met hun ouders. Voordat de speurtocht begin, gingen we eerst bidden en toen vertelde Remco het verhaal van het mosterdzaadje. Remco vertelde dat het geloof net zo groeit als een mosterdzaadje: als je er goed voor zorgt en het regelmatig water en zonlicht geeft, groeit uit een mosterdzaadje een hele grote boom. Zo is het ook met ons geloof: als we er aandacht voor hebben, en bidden en erover leren, wordt ons geloof steeds sterker.

Daarna mochten we beginnen. En het was heel leuk! We gingen veel opdrachten doen. We moesten dingen zoeken, natekenen en benoemen. Soms moesten we ook een vraag stellen aan de Koster zoals waarom we wierook gebruiken. Het natekenen vond ik het leukst. Daarna kregen we limonade en twee koekjes. We sloten af met een gebed.

Tijdens de speurtocht had ik een goede vraag: “waarom wordt er tijdens de viering een druppel water bij de wijn gedaan? En waarom niet heel veel water?” Niemand wist precies het antwoord, alleen dat het te maken kon hebben met de steek van het zwaard in de zij bij de kruisiging van Jezus. Daarom kreeg ik het advies om het aan pastor Sander te vragen. Dat ga ik zeker doen!

“Als eerste ging Remco een verhaal vertellen over een zaadje, dat uiteindelijk een boom werd en hij zei, dat dit vandaag ook een beetje bij ons gaat gebeuren. Door steeds wat meer te bidden, naar de kerk te gaan en dingen te doen voor anderen, groeit je geloof. Uiteindelijk wordt je geloof een hele grote boom en daarop kunnen dan vogels komen. Die vogels zijn je klasgenoten, familie en vrienden, die op jou kunnen steunen. Vandaag konden we ons zaadje laten groeien door de kerk beter te leren kennen door de speurtocht.

Het leukste vond ik om in de sacristie te kijken en om daar de kleding van de pastor te zien en zelf de altaarbelletjes te laten rinkelen. Ik vind het ook leuk, dat ik mijn communie mag doen in de Antoniuskerk. Ik vind het een mooie kerk.”

Rosalie

“Het was heel leuk om samen met Rosalie deze speurtocht te mogen doen. Wat heel leuk was, is dat zij mij ook dingen kon leren. Trots kon ze vertellen over de Godslamp bij het tabernakel en wanneer deze brandt. Er is veel te zien in de Antoniuskerk en dit was een goed moment om dat eens allemaal rustig te bekijken, zoals de prachtige ramen, de kruiswegstaties en het Heylighe Hout van Dordt.”

Tanya

De Goede Week voor en door kinderen
22 maart 2024
Schoolkinderen vierden Kerstmis in onze kerken