MENU
< TERUG

ACTUEEL

Preek Pinksteren 2024. Open adem komen.

19 mei 2024

Van harte gefeliciteerd! Vandaag vieren we de verjaardag van de Kerk. Hiermee bedoel ik niet dit gebouw of de parochie die wij samen vormen, maar de Kerk met een hoofdletter. Na Pasen belooft Jezus aan zijn leerlingen een Helper, de Heilige Geest en vandaag vieren we dat Hij daadwerkelijk aan ons gegeven is. Het brengt de leerlingen letterlijk in beweging en zij trekken de wereld over om dat Goede Nieuws verder te verspreiden. De Kerk is geboren. Proficiat!

De Heilige Geest is in het beeld toch vaak de grote onbekende als we naar God kijken. Bij God de Vader hebben we wel een beeld, God de Zoon voelt benaderbaar, maar die God de Heilige Geest blijft wat ingewikkeld. En dat terwijl Hij er al vanaf het begin bij is. In het scheppingsverhaal komen we de Geest al tegen: “In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was woest en leeg; duisternis lag over de diepte, en de geest van God zweefde over de wateren” (cf. Gen. 1, 1-2). Door heel de Bijbel ontmoeten we de Geest. In de oorspronkelijke talen van de Bijbel wordt voor de Geest woorden gebruikt die je ook zou kunnen vertalen als 'wind' en 'adem'. Het is ongrijpbaar, maar het is er wel.

Nadat Jezus uit de dood was opgestaan, we vierden dat 50 dagen geleden met Pasen, stelde Hij zijn vrienden een Helper in het vooruitzicht, die Heilige Geest. In het Evangelie zagen we net hoe Jezus vervolgens over zijn leerlingen blaast en zij zo die Geest ontvangen. Hij blaast ze nieuw leven in, zou je kunnen zeggen. Ook dit kunnen we vergelijken met het scheppingsverhaal. God heeft Adam geschapen uit stof en blaast hem vervolgens de levensadem in de neus (cf. Gen. 2, 7). Het is die adem dat ons leven geeft en zo nieuwe mensen van ons maakt.

In de eerste lezing uit de Handelingen (Hand. 2, 1-11) zien we hoe die leerlingen in beweging komen. Door de adem van Jezus worden ze nieuwe mensen. Mensen die vol geestkracht en vuur die Blijde Boodschap gaan verkondigen. Het moet iets geweest zijn. Eerst zitten ze in een zaal, ze bidden en zijn eigenlijk doodsbang. Alles zit potdicht, want stel je voor dat ook zij gearresteerd en vermoord worden. Dan ontvangen ze de Geest en alle angst is weg. Ze kunnen niet wachten om naar buiten te gaan en dat Goede Nieuws met iedereen te delen die het maar horen wil. Iedereen verstaat het in zijn eigen taal, want God spreekt tot ons in de taal die wij verstaan. Dat kan voor ons allemaal weer anders zijn. Daarom hebben wij ook allemaal ons eigen geloofsverhaal. De Heer wil ons allemaal aanspreken. We hebben allemaal een eigen, individuele relatie met de Heer die tot groei komt door samen die geloofsgemeenschap te vormen, want christen-zijn in je eentje is knap ingewikkeld. 

Het is dan ook mooi dat er vandaag in onze parochie enkele jongeren zijn die zelf gezegd hebben: "Ik wil bij Jezus horen!” en gedoopt worden. Vandaag zetten jullie de eerste sacramentele stappen op de weg van het geloof. Door het doopsel ligt het nieuwe leven voor jullie open en zullen jullie gaan voorbereiden op de andere sacramenten om zo jouw levensweg met de Heer te gaan. Die Geest heeft jullie aangeraakt en brengt jullie in beweging. In de brief aan de Galaten beschrijft Paulus wat Gods goede Geest in ons kan bewerken, de vruchten van de Heilige Geest. Het is een prachtig rijtje: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid en ingetogenheid (cf. Gal. 5, 16-25). Je zou het bijna als een afvinklijstje kunnen gebruiken: “vandaag heb ik weer geduld gehad: check!” In alle eerlijkheid, er gaan dagen voorbij dat ik niet alle vinkjes kan zetten. Ik ben al blij als ik er soms enkele haal.

Paulus sluit die lezing dan ook af met de opmerking: “Daar wij leven door de Geest, willen we ook leven volgens de Geest.” Het willen is de sleutel. Het wil dus niet zeggen dat we nu dan lekker vanuit de wensgedachte achter over kunnen hangen. De Heilige Geest doet zijn werk wel en wij wachten er lekker op. Het is een kwestie van de handen uit de mouwen steken en vooral de Geest niet in de weg te lopen. Bij en via de Geest kunnen we even op adem komen, die maakt namelijk nieuwe mensen van ons. Hij waait in het rond en brengt beweging. Het is het zachte waaien van de wind, wat we soms niet opmerken, maar wel verkoeling brengt op een warme dag.

Aan het begin van de geloofsweg heb je er misschien meer aandacht voor en als je al iets langer onderweg bent, zakt het misschien wat weg. Het vraagt om bewustwording en we hebben een hulpmiddel dat ons hierbij goed kan helpen, het kruisteken. We beginnen natuurlijk met de beweging omhoog, bij de hemelse Vader. Hij wil dat we Hem leren kennen, het in ons hoofd prenten. Vervolgens gaat de beweging naar beneden, want God is naar ons toegekomen. Jezus wil ons leven delen en wonen in ons hart. Daarna komt dan de Geest aan bod als we het kruisteken bewegen naar de beide schouders. De Heilige Geest omvat namelijk het hele leven.

In alles wat wij tegenkomen kunnen wij die Helper om hulp vragen. Hij zal ons inspireren, aanvuren en ook op adem laten komen. Hij maakt nieuwe mensen van ons en brengt ons in beweging. Het enige dat wij moeten doen is het vragen en oog hebben voor het werken van de Geest in ons leven. Dit doet Hij vaak niet met neonlichten en vuurwerkshows, maar juist in het zachte waaien van de wind. Het briesje dat verlichting geeft. Zalig Pinksteren! Amen.

Pastor Sander Verschuur

Bovenstaande afbeelding is gegenereerd middels A.I.

Preek 16e zondag. Marc. 6, 30-34. Rust nu wat uit.
18 juli 2024
Preek 15e zondag. Marc. 6, 7-13. Het stof van je voeten schudden.
11 juli 2024
Preek 14e zondag. Marc. 6, 1-6. Gods aanwezigheid.
3 juli 2024
Preek 13e zondag. Marc. 5, 21-43. In beweging komen.
30 juni 2024
Preek 12e zondag. Marc. 4, 35-41. Storm op het meer.
20 juni 2024
Preek 11e zondag. Marc. 4, 26-34. Gods Nieuwe Wereld
17 juni 2024
laad meer artikelen artikelen aan het laden geen nieuwe artikelen