Onderweg naar Lissabon… met als tussenstop Ameland. Een verslag van de WJD@Home.

7 februari 2023

In het weekend van 28 en 29 januari zijn Christiaan (16), Romy (17), Talitha (21), Roos (23) en Vinancio (25) naar de WJD@Home op Ameland geweest, onder leiding van pastor Sander Verschuur en pastoraal werker Johnny Tran. Dit weekend was een voorbereiding op de officiële Wereldjongerendagen die komende zomer in Lissabon zullen plaatsvinden.

Pubquiz

Ons weekend begon met een lange busreis, waarbij we tot onze verrassing vergezeld werden door onze bisschop Mgr. Van den Hende, die gezellig met ons een praatje kwam maken. Na overtocht met de boot kwamen we vroeg in de avond aan en werden we verwelkomd met een gebedsviering in de prachtige Clemenskerk. We eindigden de eerste avond met een leuke pubquiz, gepresenteerd door onze eigen pastor Sander. Hierna probeerden we snel nog wat uurtjes slaap te pakken, aangezien we de volgende ochtend al om kwart over zeven verwacht werden bij het ontbijt!

Catechese

De volgende dag begonnen we met een eucharistieviering, met aansluitend catechese van bisschop Mgr. Van den Hout van Groningen-Leeuwarden. Vervolgens praatten we in onze deelgroep verder over de catechese, maar leerden we elkaar ook een stukje beter kennen. Tijdens de lunch kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld en daarna hadden we twee uur vrije tijd. Deze hebben we onder andere ingevuld door een strandwandeling te maken met een aantal zusters en priesters, waarbij we gezamenlijk de rozenkrans hebben gebeden (zelfs in verschillende talen!). Later die middag was er een brede keuze aan workshops, van creatief tegeltjes schilderen tot levend ganzenbord.

Avond van Barmhartigheid

Als afsluiting van de zaterdag was er de Avond van Barmhartigheid. Tijdens de aanbidding was er de mogelijkheid om een kaarsje aan te steken, te biechten bij een van de priesters of bisschoppen en om in gebed te gaan met de zusters. Na afloop was er nog tijd om gezellig na te kletsen onder het genot van een hapje of een drankje.

College Tour

Zondagochtend was het alweer tijd om onze spullen te pakken. Na het ontbijt woonden we wederom een prachtige eucharistieviering bij, die ingeleid werd met een indrukwekkende intocht van al de aanwezige priesters en bisschoppen. Die middag hadden we als een van de laatste activiteiten de College Tour. Hierbij kon iedereen vragen stellen aan hulpbisschop Mgr. Mutsaerts van Den Bosch. Dit was zeer boeiend. De onderwerpen varieerden van diepe theologische en morele kwesties tot aan Mutsaerts’ belangrijkste onbelangrijke bezigheid: voetbal! Bij de afsluitende gebedsviering kreeg elke jongere een zegen mee van één van de bisschoppen, en daarna was het tijd voor de groepsfoto. Aangekomen op de boot voor de terugreis waren de meesten al flink gesloopt na alle indrukken van het weekend, maar anderen speelden nog kaartspelletjes met de altijd energieke zusters.

We zijn allemaal echt super dankbaar voor deze geweldige ervaring, waarbij we zowel onze relatie met God als met elkaar konden verdiepen. Dit was voor ons allemaal de eerste WJD@Home, maar hoogstwaarschijnlijk niet de laatste!

Wereld Jongeren Dagen 2023

Het weekend op Ameland is het startschot geweest om samen op weg te gaan naar de Wereldjongerendagen (WJD). De WJD is een groots evenement waarbij de paus jongeren vanuit de hele wereld uitnodigt om met elkaar het geloof te vieren. Dit wordt eens in de twee á drie jaar georganiseerd en dus over enkele maanden in Portugal.

Vanuit het bisdom wordt er een reis georganiseerd en wij willen natuurlijk mee. Dat doen we natuurlijk niet zomaar. Als jongeren uit de parochie komen we geregeld bij elkaar om ons hierop voor te bereiden om samen deze weg van het geloof te kunnen gaan.

Sponsor-actie

Hier hebben wij uw hulp bij nodig! Het is namelijk een dure reis. De komende maanden gaat u ons nog vaker zien met sponsoracties om de reis voor ons allemaal betaalbaar te maken. Om ons op weg te helpen, kunt u uw financiële bijdrage overmaken via onderstaande QR-code. Alvast super bedankt!

Romy Kersten, Talitha Marcelis en Roos den Toom

De Goede Week voor en door kinderen
22 maart 2024
Schoolkinderen vierden Kerstmis in onze kerken