Priester of diaken worden? Het begint bij roeping.

20 februari 2023

Hoe weet je nu wat de weg is die je moet gaan?

De Kerk heeft een hele rijke traditie waar het gaat om de weg van onderscheiding. Je kunt dat samenvatten in drie begrippen: neem je tijd, maak ruimte voor gebed en zoek begeleiding. Deze drie vatten een traditie van eeuwen samen, die enorm kan helpen bij die onderscheiding.

Neem de tijd!

Onderscheiding kan een jaar duren of langer. Geef de Heer de tijd om in je hart te spreken. Dat gaat dieper dan je eigen indrukken en wat mensen om je heen zeggen. Dat vraagt echt tijd. Het gaat immers om een keuze voor de rest van je leven. Dan is één of anderhalf jaar niets, vooral niet als het zo bepalend is voor je verdere weg.

Wat gebeurt er in het gebed?

Bij het proces van onderscheiding gaat het om het luisterend gebed, het stille gebed, het gebed dat de ontmoeting met Jezus is om zo tot een beschikbaarheid te komen. Zeg in het gebed: Heer, U mag vragen, U mag leiden, ik ben bereid om daarop in te gaan. Dat vraagt om regelmatige gebedstijden en vooral om eerlijk zijn tegenover de Heer en jezelf.

Zoek begeleiding

Begeleiding is heel belangrijk, dat je niet alleen deze weg gaat, maar iemand zoekt die je daarbij kan helpen. Die persoon gaat niet de keuze voor jou maken, maar wil je helpen hoe je kunt bidden en kunt onderscheiden wat van jezelf komt en wat van God. Als je dit in je eentje doet, weet je uiteindelijk niet of het je eigen keuze is of die van God. De rol van de begeleider is niet om je te sturen. Als de begeleider een religieus is (een diaken, priester of kloosterling), zal hij of zij niet meteen denken: nog even en dan hebben we weer iemand voor onze gemeenschap. Nee, hij of zij is een hulp om je door de Heer te laten gidsen.

Vraag het rector Walter Broeders!

Rector Walter Broeders is priester en geeft leiding aan het Centrum voor Priester- en Diakenopleiding Vronesteyn te Voorburg, de plek waar priester- en diakenstudenten samenkomen voor ontmoeting en verdieping. Ook andere pastorale beroepskrachten komen hier regelmatig bijeen.

Wil je eens met rector Broeders van gedachten wisselen over een toekomst in de kerk als priester, diaken, pastoraal werker of als kloosterling? Neem dan contact op via de mail: w.broeders@bisdomrotterdam.nl.

In het filmpje hieronder neemt rector Broeders je mee op een rondleiding door Vronesteyn:

Interview met Arno Aardoom (video)
7 november 2023
Kom en Zie: Jaar van onderscheiding
20 september 2023
Laten we het aantal seminaristen verdubbelen!
11 november 2022