4 mei: Dodenherdenking in de parochie

24 april 2024

Op 4 mei staan we tijdens de Dodenherdenking stil bij hen die die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord; zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog als tijdens de koloniale oorlog in Indonesië, evenals in oorlogssituaties en bij vredesoperaties daarna.

De verschillende geloofsgemeenschappen in onze parochie spelen ook een rol in de lokale herdenkingen. U bent van harte welkom om hierbij aan te sluiten:

Dordrecht, Centrum

In de Singelkerk (hoek Dubbeldamseweg/Singel) vindt er een interreligieuze bezinningsbijeenkomst plaats. Deze start om 18.30 uur. De bijeenkomst wordt georganiseerd door het Platform Dordtse Kerken, met medewerking van Hans Berrevoets (voorzitter Platform Dordtse Kerken), Ahmet Polat (voorzitter Platform Turkse Dordtenaren), Marije Schnabel (PvdA-raadslid), Ds. Evelien Plaisier (predikant Wilhelminakerk) en pastor Sander Verschuur. Aansluitend sluit men aan bij de herdenking op het Sumatraplein.

Dordrecht, Dubbeldam

Om 19.30 uur vindt de oecumenische herdenking plaats op de Begraafplaats Dubbeldam aan de Zuidendijk 272. Gabrielle Vermeulen zal hier een tekst voordragen.

Papendrecht

De herdenking vangt om 18.30 uur aan met een bloemlegging bij de Joodse Gedenksteen, voor de ingang van de Algemene Begraafplaats aan de Admiraal De Ruyterweg, waarna er een stille tocht is naar de Grote Kerk aan de Kerkbuurt 80. Hier is de herdenkingsdienst, waarna men om 19.45 uur naar de Algemene Begraafplaats gaat voor de twee minuten stilte.

Zwijndrecht

In de Heilig Hart-kerk vindt om 19.00 uur de herdenkingsbijeenkomst plaats. Hierbij is er medewerking van Muziekensemble Triade. Hinrich Slobbe verzorgt een lezing, Kinderambassadeur Ferran Frerichs draagt een gedicht voor en Niels Florusse spreekt over ‘De echo van de oorlog, 80 jaar later.

Hendrik-Ido-Ambacht

In de Nicolaaskerk wordt vanaf 19.58 uur twee minuten lang de klok geluid.

Met Hart en Ziel 24 mei: Maria die de knopen ontwart
9 mei 2024
25 mei: Opening bedevaartseizoen Brielle
7 mei 2024